هذا من الأسئلة الجدلية التي لا إجابة موضوعية لها. يمكنني الإجابة عن البرنامج الذي أفضله وليس الأفضل. هذا يعني أنه قد لا يكون الأفضل من وجهة نظر الآخرين.
بالنسبة لي أفضل السوفت إيماج Softimage، ولكن للأسف أوتوديسك Autodesk (الشركة المالكة له) أوقفت تطويره مؤخرا لأسباب مادية بحتة 😕
البرنامج التالي الذي أفضله هو هوديني Houdini من شركة سايدإفكتس SideFX. الشيء الذي يعجبني فيه هو إعتماده على نظام إجراءي (procedural system) شبيه بنظام ICE في السوفت إيماج لإنشاء المحتوى بناء على معادلات رياضية.
البرنامج الأخير الذي اتقبله هو المايا. والبرنامج الذي لا أفضله هو الماكس.
فى الحالات الافضل انك تجرب بنفسك لان الخيارات متعدده جدا وبتخضع لتفاصيل اكتر من كونها من افضل برنامج ... 1- الرخصه المستخدمه وطبيعتها وطبيعة الهدف برامج autodesk لو مش هتعمل مشروع تجارى فممكن الحصول على نسخه تعليميه مجانيه 2- الامكانيات فى المعتاد ممكن توصل لنفس النتيجه بس بعض البرامج بتديك امكانيات تسهل الوصول ليها وفى المعتاد مش هتحس بالفرق الا فى امكانيات معينه 3- طلب السوق مثال فى افلام animation اشهر المدارس بتعتمد على المايا فى التعليم ولكن مثلا فى مصر الاستديوهات بتفضل ماكس فى الانتاج
لو عايز تستعين بخبرة الناس ممكن تسأل انت عايز تعمل ايه بالظبط وطبيعة شغلك ايه مثال لو عايز تعمل برنامج او لعبه فى شخصيه حقيقه وانت لو حدك ومعندكش خبره فى التصميم ممكن تروح لاتجاه تانى خالص انك تجيب موديلز جاهزه وتعدل فيها او تستعمل البرامج اللى بتنتج شخصيات ويبقى مطلوب منك تعديلات للوصول للشكل المطلوب
بالنسبه zbrush
برنامج بيديك امكانيه عمل تفصيل للشخصيات بطريقه شبيهه بالنحت شويه وبيديك امكانيات انك تعمل تفاصيل معقده جدا بطريقه لحد كبيره سهله واستخدم فى استديوهات كبيره سواء فى اللعب او الافلام
في البداية ، السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ، برامج التصميم الـ 3D تختلف ولها انواع والفرق من كل برنامج وبرنامج ، الاشياء التي يقدمها لك والجرافيكس والشادو وغيرهاً طبعا واقعية البرامج متاشبهه تقريباً لكن الفرق في الجرافيكس وطريقة الصنع والادوات وغيرهاً فكل شخص يختلف ذوقه عن الاخر ، وممكن يقدم لك برنامج براييك اسهل من الاخر فقبل ان تشري اي برنامج تريده حمل نسخة الـ Beta , واذا كان لا يوجد ( والغالب يكون موجود )انتقل لليوتيوب او مواقع التواصل الاجتماعي وانظر لراي المحترفين في مجالك ، والافضل ان تراً مقطع لكيفية الصنع او مثال لصنع شخصية لتراً الدقة والجودة فمن البرامج الي برايي ( وغير لازم انه يكون يعجبك ) :Cinema 4D3ds MaxzBrushMaya
كل البرامج تقضى نفس الغرض ... لقد قمت بإستخدام مايا وماكس وهوديني بالترتيب من الاكثر استخداما للاضعف واستخدم حاليا مايا ولكن نظراً لسؤالك عن نمذجة الشخصيات ... لقد اختلف كثيرا طريقة العمل وخط الانتاج قديما كانوا المصممين يعملوا بطريقتين داخل مايا كمثال لنمذجة الشخصيات patch modeling - box modeling اما الآن يقوم الفنان بالتركيز على دراسة النسب والتشريح للانسان والحيوان ثم يقوم بعمل الموديل منحوت على برامج النحت مثل Zbrush - mudbox - 3d coat
ومن ثم يقوم الفنان بعمل اعادة نمذجة على السطح retopology ليكون الموديل جاهز للتحريك من خلال عملية rigging او أيا ماكان ما يصنع من اجلة هذا الموديل من اثبت البرامج فى العمل هو سوفت ايمدج .. ومايا ... اما ماكس فهو مزعج ومليئ بالمشاكل ويتوقف عن الاستجابة كثيرا وينهار