الشبكة العربية لمطوري الألعاب

خبير  أحمد عبد الغني مشاركة 1

#define is ==
#define isnt !=

.
.
.
if (m_bRenderToTexture is true)
    Blur();

if (pObject isnt CloseTo(pAnotherObject))
   MoveSomewhereElse();

اللهم انصر أهلنا في فلسطين وآجرنا أن نكون عوناً لهم

مبتدئ  د عمرو مشاركة 2

حسنا , ما رأيك في هذه؟


#define is ==
#define isnt !=
#define begin {
#define end }

.
.
.
if (m_bRenderToTexture is true)
    Blur();

if (pObject isnt CloseTo(pAnotherObject))
   begin
   MoveSomewhereElse();
   end

_________

د/عمرو جميل
مشروع طبيب , ومهتم ببرمجة الألعاب وخصوصُا أبحاث الذكاء الاصطناعي

محترف مشرف عبد اللطيف حاجي علي مشاركة 3

عظيم... قليل من الـ defines# الأخرى و يصبح لدينا لغة هجينة من Pascal و الـ #C

عبد اللطيف حاجي علي
مبرمج
In|Framez

خبير مدير وسام البهنسي مشاركة 4

أفضل هذه:

#define is ==
#define isnt !=
#define the (
#define then )
#define do_all_of_the_following {
#define until_here }
#define but else

.
.
.
if the m_bRenderToTexture is true then Blur();
but if the pObject isnt CloseTo(pAnotherObject) then
do_all_of_the_following
   MoveSomewhereElse();
until_here;

وسام البهنسي
مبرمج في إنفيديا وإنفريمز

خبير  سعيد بسيوني مشاركة 5

يا سلام سلم... إيه الكلام ده؟
ما عادش بقى اسمها ++C كده... سموها إنجيليش++ ولا حاجة زي كده أصح!

مبتدئ  إياد طرابلسي مشاركة 6

Maybe it's better to connect it to voice system...