I am working right now on an ms3d loader. for those who are not familiar with ms3d: it is a low polygon format that supports skeletal animation. a mesh that can be deformed by a skeleton of bones or joints. each joint has a list of translation and rotation key frames. I have a question in that regard. I am not sure if such format support more than one animation in the same file. basically u go through these key frames and interpolate, then u transform the mesh according to that. my question, how can one know what is the start and end of translation and rotation frames for a certain animation assuming that the format support that. if ms3d does not support more than one animation then please confirm that for those who are familiar with this format. I posted my question on gamedev and on the site of the developer of this format.
هل أنت مضطر للعمل على هذه الـ format? هناك الكثير من الـ file formats التي تدعم Skeleton Animation و ميزات أخرى متقدمة. لا أدري إن كان هذا الخيار متاح. ولكن أعتقد إذا كانت الـ format لا تدعم أكثر من Animation واحدة فلا تتوقع أن تدعم ميزات متقدمة قد تحاجها في التطبيقات المتقدمة لاحقاً.
what u r saying humam makes sense. I know that there are very good other formats like 3ds, maya and soft image. but as u know I have been to a learning experience. I started with md2, then jumped to ms3d, I will move to 3ds. I open similar discussions on gamedev and on the site of the ms3d developer. basically I got the same answers u provided. ms3d supports only one animation per file. as long as we are talking now about 3ds. what kind of animation does it support ? keyframe, skeletal or both, is there a well written specs on the net about this format ? what would you recommend ? 3ds or something else ?
ما دمنا نتكلم عن التعلم، فأعتقد أن ملفات الـ 3ds جيدة لذلك. ملفات 3ds لا تدعم أي نوع من الـ skeletal animation. فقط تحريك SRT (إزاحة، فتل، تحجيم). ومجسمات ثابتة من مثلثات. هي كذلك لا تدعم animations على فترات. كل عنصر متحرك يأخذ animation واحدة من زمن البداية وحتى النهاية...
كلام صحيح تماماً بالنسبة للملفات الـ Binary المستخدمة لحفظ المشاهد. ولكن معظم هذه البرامج تملك صيغ خاصة مفتوحة للاستخدام المباشر في تطبقاتك الخاصة. فمثلاً بالنسبة للـ Maya لديك الـ Maya ASCII وفي الـ Softimage لديك dotXSI.
if maya and softimage do have open ascii format, why do not they have open binary format ? this is one point, I am wondering also, why 3ds does not have skeletal animation ? as far as I know , 3dmax is a poineer product in 3d modeling.
most if not all of 3d games today have skeletally animated characters, what modeling software they use though ?
بتقول إيه يا راجل؟ هيئة ملفات الـ 3ds عمرها أكتر من 10 سنين! أما ملفات الـ max.* فهي طبعاً دائمة التحديث. أنا قصدي ان الملفات max.* وما قابلها في البرامج الأخرى من غير الجيد محاولة فتحها. هزه الملفات منسقة بطريقة خاصة بالبرنامج، وكمان تحتوي على الكثير من المعلومات التي لا حاجة للعبة ان تقرأها.
التعليق على مشاركة Mohammad Aburrub في Sep 30, 2005 13:48 :
> > if maya and softimage do have open ascii format, > why do not they have open binary format ? this is one > point, >
أنا قرأت من جديد عن ملفات dotXSI الخاصة بـ Softimage. هذه الملفات مخصصة لتطبيقات الألعاب. وهي موجودة كـ binary و ascii. ولها طبقة تعامل SDK خاصة بها أيضاً.
__ هناك 10 أنواع من البشر.. من يعرف نظام العد الثنائي، ومن لا يعرفه!
اللهم انصر أهلنا في فلسطين وآجرنا أن نكون عوناً لهم